Genom djupintervjuer med hyresgäster och fastighetspersonal har Kretslopp och vatten, Göteborgs Stad tagit reda på vad som får boende i flerbostadshus att sortera ut mer matavfall och vad som behövs för att motivera fastighetspersonalen att jobba med frågan.
– Personlig kontakt mellan fastighetspersonal och hyresgäst verkar vara avgörande för engagemanget. Och att det finns möjlighet att sortera i köket, förklarar Mia Carlevi, projektledare på Kretslopp och vatten.
I Göteborg sorterar 72 procent av villahushållen ut sitt matavfall men bara 32 procent av lägenhetshushållen. Detta var bakgrunden till att Kretslopp och vatten genomförde ett projekt, Matavfallspiloterna, i två lägenhetsområden. Där djupintervjuades hyresgäster och fastighetspersonal om vad som får boende i flerbostadshus att sortera sitt matavfall och vad som kan motivera fastighetspersonalen att jobba mer aktivt med frågan.
Gav ny kunskap
Resultatet blev en rad olika insikter kring människors beteenden och behov när det gäller att sortera sitt matavfall eller att inte göra det.
– När en ny hyresgäst flyttar in har fastighetsägaren en chans att visa att man förväntar sig att hyresgästen ska sortera sitt avfall. Dels genom information och dels genom att skapa förutsättningar, till exempel genom att dela ut sorteringsutrustning, säger Mia Carlevi, projektledare på Kretslopp och vatten.
Insikterna från intervjuerna omsattes till konkreta åtgärder som sedan testades i ett lägenhetsområde. Åtgärderna handlade om att ge information i ett personligt möte, att skapa en tydlig förväntan på hyresgästens beteende genom informationsmaterial, att använda informationsmaterial på flera språk och att dela ut sorteringsbehållare att ha i köket.
Sorteringen ökade
Genom åtgärderna ökade utsorteringen av matavfall från 21 till 37 procent. Ökningen motsvarar två och ett halvt ton mer utsorterat matavfall per år i ett hyreshus med 150 lägenheter.
– Det är ett fantastiskt resultat som också visar att det går att samla in mer matavfall om man gör rätt saker. Nu går vi ut brett och samarbetar med flerbostadshusägare, förvaltare och fastighetspersonal för att genomföra det här i hela Göteborg, säger Mia Carlevi.
I intervjuerna med fastighetspersonal framkom det att personalen efterfrågar mer kunskap om miljö och avfallssortering som de kan använda för att motivera sina hyresgäster att sortera sitt matavfall. Det gör också att personalen kan känna sig tryggare som ambassadörer för matavfallsinsamlingen. Det blev tydligt i intervjuerna att det saknas mål för att öka hyresgästernas utsortering. Personalen efterfrågade även en bättre uppföljning av resultaten av informationsinsatser som genomförs. En otydlig ansvarsfördelning och avsaknaden av rutiner identifierades som hinder för att förbättra matavfallsinsamlingen.
– Fastighetspersonalen i flerbostadshus har en väldigt viktig roll i matavfallsinsamlingen. De behöver tid och uppmuntran för att jobba för en bättre sortering, säger Mia Carlevi.
Läs mer:
Kretslopp och vatten har en matavfallsguide för fastighetspersonal som finns här.