Miljömässiga vinster och sparade miljoner blir resultatet när Renova bygger en storskalig och världsunik anläggning för återvinning av zink från avfallsförbränningens flygaska. Satsningen tog sina allra första steg i ett av Waste Refinerys projekt.
Wasterefinery.se berättade 2017 berätta om de lyckade pilotförsöken med återvinning av zink ur flygaska vid Sävenäs avfallsförbränning i Göteborg. De första stegen var ett av de tidigare Waste Refinery-projekten, WR58, som senare ledde till pilotskaleförsök i projektet Lakning, zinkåtervinning och termisk behandling av flygaska.
Att tekniken fungerade rådde ingen tvekan om – däremot fanns en osäkerhet kring om det skulle bli en fortsättning i full skala.
Men härom veckan meddelade Renova, avfalls- och återvinningsföretaget för tio västsvenska kommuner, att en ny anläggningen för asktvätt med zinkåtervinning ska projekteras och börja byggas under 2019 och 2020.
Klassning påverkade
– Det känns ju bra, jag var lite osäker på om det faktiskt skulle kunna bli en fullskalig byggnation, eftersom det blir en väldigt komplex fråga när något sådant ska implementeras i en befintlig anläggning, berättar Karin Karlfeldt Fedje, docent i miljö- och materialteknik och forskare på Renova och Chalmers.
Hon har initierat och lett projektet från labbstudier till pilotstudien i samarbete med Babcock & Wilcox Vølund AB (tidigare Götaverken Miljö AB).
– Dels finns rent fysiska aspekter som att Sävenäs ligger mellan en motorväg, en bangård och Säveån. Dels har det varit mycket diskussion kring hur askorna ska klassas vilket påverkar lönsamheten,
Enda i världen
Någon likadan anläggning som hanterar flygaska finns ingen annanstans i världen.
– Det finns en anläggning i Schweiz som fungerar lite på samma sätt och det byggs i Danmark men inte heller med exakt samma teknik. Det är lite roligt att separata utvecklare på olika ställen ändå har hittat liknande lösningar, säger Karin Karlfeldt Fedje.
Den stora vinsten med metoden är att mindre avfall hamnar på deponi. Några nackdelar ser Karin Karlfeldt Fedje inte.
– Vi ser faktiskt inga nackdelar alls, säger Karin Karlfeldt Fedje. Pilotstudien visar att tekniken fungerar, det finns en ekonomisk potential och stora miljömässiga vinster i form av mindre deponi, färre transporter och mindre brytning av ny zink.
Strålande exempel
Renovas vd Anders Åström kommenterar satsningen i positiva ordalag i ett pressmeddelande från Renova:
– Det här är ett strålande exempel på hur vi är med och driver utvecklingen mot hållbar hantering av avfall. Vi hanterar flygaskan på ett säkert och hållbart sätt och kan ta till vara på tidigare outnyttjade naturresurser. Dessutom sparar vi pengar, säger han.
Kalkylen visar att asktvätt med zinkåtervinning ger minskade kostnader och förväntas ge en besparing på tolv miljoner kronor per år jämfört med dagens hantering.
70 procent kan återvinnas
Metoden bygger på att flygaska, det vill säga askan som följer med rökgasen från förbränningen, tvättas med syra som också avskilts ur rökgasen. Tvättvätskan fångar upp zink som därefter filtreras ut, tvättas och blir ny zinkråvara. Råvaran bedöms uppfylla kraven för att den ska kunna upparbetas vidare till högvärdig metall.
Resultat från den tidigare pilotstudien visar att cirka 70 procent av zinken i flygaskan kan återvinnas och säljas till metallindustrin.
Den nya anläggningen har en investeringsbudget på cirka 90 miljoner kronor och kommer att innebära tillbyggnader liksom anpassningar av den befintliga processen vid Sävenäs.
Enligt tidplanen ska den nya anläggningen vara intrimmad och tagen i drift 2021.
Läs mer:
Hela pressmeddelandet från Renova på Mynewsdesk.